Tuesday, February 3, 2009

Kenapa Cicit Pandak?

Pandak sebenarnya adalah moyangku. Sebelah emak.

Asal usulnya tidak banyak yang aku tahu. Aku tidak pernah berjumpa dengannya, cuma mendengar ceritanya sahaja dari emak dan abah. Mungkin suatu cabaran juga buatku untuk menyelusuri sejarah silam susur galurku. Setakat yang aku tahu, ada dua isteri. Bersama isteri pertama, anak-anak yang aku kenal: Tok Pak Lang (Mohd Noh, bekas guru, meninggal tahun 80an, Sajidah (nenekku, meninggal sekitar 1960an), Sapiah (Wan Pek, meninggal dalam tahun 90an, suaminya Beghaim, pun meninggal tahun 90an), Sialus@Mahmud (Tok Cik, pun sudah meninggal. Anak isteri kedua: Saripah (Wan Sipah, masih hidup)

Yang uniknya, tiga beradik sebelah abahku (termasuk abah)berkahwin dengan cucu Pandak dari tiga anaknya. Pak Anjang Mohd Rashid berkahwin dengan anak Tok Pak Lang (Long Pesah), Pak andak Tahir berkahwin dengan anak Sapiah (Mak Cu Joyah, Zauyah), abah aku pulak kahwin dengan anak Sajidah (Salimah). Kalau tak silap keluarga datuk sebelah abah pun berasal dari kampung aku juga. Jadi untuk rapatkan semula hubungan tu begitulah jadinya.

No comments:

Post a Comment